Vasa Stadorkester under ledning av Henri Sigfridsson
Solist: Tami Pohjola, violin
Om man föds i en familj med musik som huvudsak, så har man två möjligheter: endera axlar man manteln från familjen med dess påtryckningar att fortsätta arvet att bli musiker, eller så viker man av åt ett helt annat håll. Beslutet är i alla fall stort och det finns en hel rad av musiksläktens barn, som trots okuvlig musikalisk begåvning inte vill bära arvet vidare, utan använda sitt intresse och begåvning till något annat.
Unga violinistbegåvningen Tami Pohjola måste också begrunda denna fråga i tiden, men till all lycka, för det finska musiklivet, beslöt hon att stå ut med denna påtryckning och blev musiker. Tami Pohjola är violinisten Jukka Pohjolas och pianisten Naoko Ichihashis dotter och i närmsta släkten finns för publiken kända stora musikernamn som pianisten Liisa Pohjola, kapellmästaren Sakari Oramo, finska progressiva rockens kanske viktigaste namn, basisten Pekka Pohjola samt jazztrumpetisten Verneri Pohjola. Förra våren fick Tamis begåvning en betydande bekräftelse då hon vann Kuopio nationella violintävling. ”En Pohjola igen” sade man leende inom musikkretsarna.
Tami Pohjola är solist på Musikfestspelen Korsholms vintervecka, som i år kulminerar i en konsert i Frans Henriksonssalen i Närpes tillsammans med Vasa stadsorkester fredagen den 8.4. kl. 19.00. Konserten går under namnet Ljus och skuggor. Solistnumret är unga musikers fest då den nu 19-åriga Pohjola framför Wolfgang Amadeus Mozarts första violinkonsert i B dur, som han uppenbarligen komponerade endast 17 år gammal. I Mozarts fall kan man då redan tala om en mogen mästares verk, då han redan som 11-åring började skriva pianokonserter.
I konserten här vi även musik av wienklassisismens två stormästare. Konserten öppnas av Joseph Haydns Symfoni nr 87 i A-dur, komponerad för en parisisk stororkester. Efter de ljusa verken i början blir det i konsertens senare del en mörkare stämning: Ludwig van Beethoven skrev Uvertyren Corialanus till ett skådespel om en romersk upprorsgeneral och som konsertens slutnummer hör vi den viktigaste sovjetkompositören, Dmitrij Sjostakovitjs Kammarsymfoni op. 110a, som är tillägnat ”krigets och fascismens offer”. Det fortfarande aktuella verket baserar sig på Sjostakovitjs mest spelade stråkkvartett, den åttonde.
Konserten leds av Musikfestspelen Korsholms konstnärlige ledare, Henri Sigfridsson, som vid sidan av sin pianoproffessur gör en stigande kapellmästarkarriär. Sigfridsson uppträder även regelbundet framför Vasa stadsorkester.